“
As a result of decades of highly specialized production to meet the needs of an increasingly complex daily life, we live surrounded by thousands of objects whose usefulness is now more than ever in question. The global market crisis, the looming energy crisis, the new ethos of economic social and environmental sustainability, are pushing contemporary society towards a thorough inquiry of what is ultimately useful, i.e., necessary, relevant, fit to fulfill a function. Almost automatically, this condition or state of usefulness is converted into ethical judgments or a “design morality” – useful is good, positive, it represents added value and is therefore desirable. On the other hand, the opposite reasoning condemns the “useless” with the same ease with which it praises the “useful”; the word “useless” itself is charged with a connotation that is as negative as it is irredeemable.
But if, abstractedly, this logic appears linear and easily accepted, this is not the case when we apply it to the field of objects, to their underlying processes of choice and decision and that, ultimately, shape the gestures, instruments and habits of our everyday existence. Is there a universal system, a measure of usefulness? If so, who came up with it and how is it applied?
The exhibition “Useless?” presents two parallel curatorial narratives that explore these issues in an attempt to outline a sort of anatomy of use. Autonomous but potentially complementary, both set out from a penetrating analysis of objects as the main subjects in the judgment of usefulness, reflecting polarized perspectives.
“Useless? An Exploded View”, curated by Jonathan Olivares (US), focuses on the effects and impact of objects, their inception and operativeness with different individuals and contexts. “Useless? The Wandering Pain” curated by Hans Maier-Aichen (DE) and Max Bruinsma (NL) exposes and critiques the tyrannical imperatives of market economy and how they dictate, instead of following, the intrinsic functionality – and ensuing usefulness – of objects. Situated at the object’s inception, “The Wandering Pain” denounces the constraints placed upon the design process by revenue calculations and expected market success, of which usefulness becomes a derivation. “An Exploded View” centers on the previous stage of the objects’ existence, surveying their performance and extended repercussion as a functional and material units within a given time-space context. “Useless?” questions usefulness and its relation with functionality and relevance – real or fabricated – of the objects that surround us.”
in EXD’11 website
Fruto de décadas de uma produção altamente especializada para responder às necessidades de um quotidiano cada vez mais complexo, vivemos cercados de milhares de objectos cuja utilidade está hoje mais que nunca em causa.
A crise dos mercados, a problemática energética, a nova ética da sustentabilidade económica, social e ambiental, estão a empurrar a sociedade contemporânea para um questionamento aprofundado daquilo que é, finalmente, útil. E por útil entenda-se necessário, pertinente, passível de cumprir uma função. Quase automaticamente, esta condição ou estado de útil é convertida em apreciações éticas ou de um “moralismo projectual” – o útil é bom, é positivo, é uma mais-valia, é pertinente e desejável.
Por outro lado, o raciocínio contrário condena o “sem uso” com a mesma facilidade com que louva o “útil”; a própria palavra inútil é carregada de uma conotação tão negativa quanto irredimível. Mas se em abstracto esta lógica parece linear e facilmente aceite, tal não é o caso quando a transportamos para o campo dos objectos, para os processos de escolha e decisão que lhes são subjacentes e que, em última análise, moldam os gestos, instrumentos e hábitos do nosso quotidiano. Existirá um sistema universal, uma métrica da utilidade? Se sim, quem a elaborou e como aplicá-la? A exposição Useless? apresenta em paralelo duas narrativas curatoriais que exploram estas questões numa tentativa de esboçar uma anatomia do uso. Autónomas mas potencialmente complementares, ambas partem de uma análise penetrante dos objectos enquanto principais sujeitos do juízo de utilidade, reflectindo perspectivas polarizadas.
Useless? Uma Perspectiva Explodida, de Jonathan Olivares (US), centra-se nos efeitos e impactos dos objectos, na sua génese e operacionalização junto de indivíduos e contextos, enquanto Useless? A Dor Errante da dupla Hans Maier-Aichen (DE) e Max Bruinsma (NL) expõe e critica as lógicas tirânicas da economia de mercado e como estas na realidade ditam, em vez de seguir, a funcionalidade intrínseca dos objectos e utilidade daí decorrente. Situando-se na génese do objecto, A Dor Errante denuncia a forma como o processo projectual está constrangido por previsões e cálculos de natureza financeira dos quais a utilidade se torna uma função. Por seu turno, Uma Perspectiva Explodida centra-se na fase posterior da sua existência, analisando o desempenho e repercussão alargada do objecto enquanto unidade funcional e material num contexto espacial e temporal. Useless? coloca várias questões, pondo em causa a utilidade e a sua relação com a funcionalidade e a relevância – real ou fabricada – dos objectos que nos rodeiam.
in website EXD’11
An Exploded View
Curator
Jonathan Olivares
Graphic and Exhibition Design
Jonathan Olivares Design Research
Assistant Curator
Jerôme Nelet
Represented
Kleenex, Volvo, Swann-Morton, Mark Gonzales, American Apparel, Achille Castiglioni, Steelcase, Konstantin Grcic, Franz Anton Bustelli, Philippe Starck, Siemens
The Wandering Pain
Curator
Max Bruinsma and Hans Maier-Aichen
Assistant Curator
Matthias Leipholz
Exhibition Design
Hans Maier-Aichen and Max Bruisma with António Pedro Louro, Gonçalo Prudêncio, Pedro Ferreira and Rita João
Graphic Design
Vivóeusébio
Represented designers
Alessandro Mendini, Atelier Van Lieshout, Barbara Visser, Daniel Eatock, Hans Maier-Aichen, Hella Jongerius, Jaime Hayon, Julia Lohmann, Jurgen Bey, Karen Ryan, Katharina Wahl, Marc Newson, Marcel Wanders, Marijn Van Der Poll, Marti Guixé, Michele de Lucci, Philippe Starck, Ron Arad, Stephane Barbier Bouvet, Stefano Giovannoni, Tejo Remy, Tord Boontje
An Exploded View
Curador
Jonathan Olivares
Design Gráfico e de Exposição
Jonathan Olivares Design Research
Curador assistente
Jerôme Nelet
Representados
Kleenex, Volvo, Swann-Morton, Mark Gonzales, American Apparel, Achille Castiglioni, Steelcase, Konstantin Grcic, Franz Anton Bustelli, Philippe Starck, Siemens
The Wandering Pain
Curador
Max Bruinsma e Hans Maier-Aichen
Curador assistente
Matthias Leipholz
Design de Exposição
Hans Maier-Aichen e Max Bruisma com António Pedro Louro, Gonçalo Prudêncio, Pedro Ferreira e Rita João
Design Gráfico
Vivóeusébio
Criadores representados
Alessandro Mendini, Atelier Van Lieshout, Barbara Visser, Daniel Eatock, Hans Maier-Aichen, Hella Jongerius, Jaime Hayon, Julia Lohmann, Jurgen Bey, Karen Ryan, Katharina Wahl, Marc Newson, Marcel Wanders, Marijn Van Der Poll, Marti Guixé, Michele de Lucci, Philippe Starck, Ron Arad, Stephane Barbier Bouvet, Stefano Giovannoni, Tejo Remy, Tord Boontje