“Performance Architecture is an international ideas competition aimed at choosing proposals for five temporary urban interventions in the scope of Guimarães 2012 European Capital of Culture. The competition intends to draw up architectural and urban strategies that, in reactivating performance art approaches, provide new directions as to the roles of architects, artists and designers in the urban context. The competition selects multidisciplinary teams proposing temporary concepts and structures that will stimulate the appropriation of controversial public spaces by the city inhabitants.”
in Competition Open Call text
“Performance Architecture é uma competição internacional de ideias criada com o intuito de escolher propostas para cinco intervenções urbanas no âmbito de Guimarães 2012 Capital Europeia da Cultura. A competição pretende desenvolver estratégias arquitectónicas e urbanísticas que, reactivando abordagens análogas à performance artísticas, proporcionem novas direcções ao papel dos arquitectos, artistas e designers num contexto urbano. A competição selecciona equipas pluridisciplinares que apresentem conceitos temporários e estruturas que estimulem a apropriação controversa do espaço público pelos habitantes da cidade.”
in Texto do Open Call
It breeds semi-mobile individual seats, conformed in concrete into a textile mold, serving the local population at designate locations around the city. These units become part of the urban landscape of Guimarães. They can be arranged in various public spaces serving different purposes: a concert, chatting between neighbors, occasionally stops for a rest, or just to hang out with friends. The fact of being semi-mobile will help to spread them naturally around public space allowing a direct configuration of the urban landscape according to its users needs. This same factor will also allow, in a long term period, the gradual insertion of the seats on the private community spreading its impact in the city.
Mounted on wheels, the machine can be moved between the various points of interest in the city in order to better serve and work for local events. The presence of the U N I D A D E should enhance the exploration and use of less central spaces thus creating new centers of interest in unexpected areas of Guimarães.
Sound will take an important role imposing the presence of the U N I D A D E in the city calling peoples’ attention for its working periods: a rotating siren marks the duration of the production and mechanical pieces are equipped with parts that vocalize the physical actions that are taking place, thus establishing this machine as a new sound-mark on the city. Although using a sound type (siren) that is usually associated with specific places (industry/schools) and very strict labour periods, the U N I D A D E re-contextualizes this characteristics in an informal time and space. Its sound-performance inhabits different places and sound-marks non previously established moments during the day.
The machine will be introduced to the local community in three performative actions of demonstration: the first one has a premiere and first public use of the machine. It will be performed by the U N I D A D E production team; a second action of demonstration where the production team will actively involve local people in all the production steps; the third action will correspond to the “key delivery” ceremony.
Pedro Ferreira + Ricardo Jacinto
Produz assentos individuais semi-móveis, conformados em betão num molde têxtil, servindo a população local em locais a designar ao longo da cidade. Estas unidades tornam-se parte da paisagem urbana de Guimarães. Podem ser dispostas em vários espaços públicos e servir diferentes propósitos: um concerto, uma conversa entre vizinhos, uma paragem ocasional para descansar, ou apenas para conviver com os amigos. O facto de ser semi-móvel irá contribuir para que se espalhem naturalmente pelo espaço público, permitindo que a configuração da paisagem urbana às necessidades dos seus usuários. Este mesmo factor dará também lugar a que, a longo prazo, os assentos se insiram gradualmente na comunidade privada, ampliando o seu impacto na cidade.
Montada sobre rodas, a máquina pode ser movida pos vários pontos de interesse da cidade, para melhor servir eventos locais. A presença do U N I D A D E deverá incentivar a exploração e uso de espaços menos centrais, criando assim novos centros de interesse em áreas inesperadas de Guimarães.
O som terá um papel crucial ao impor a presença da U N I D A D E na cidade, chamando a atenção das pessoas para os seus períodos de trabalho: uma sirene rotativa marca a duração da produção e as peças mecânicas estão equipadas com elementos que dão voz às acções que estão a decorrer, estabelecendo assim esta máquina como um novo marco sonoro na cidade. Embora o uso de um tipo de som (sirene) geralmente associado a lugares específicos (indústria / escolas) e horários de trabalho rigorosos, o U N I D A D E re-contextualiza essas características num momento e num espaço informais. O seu desempenho sonoro habita diferentes lugares e pontua momentos do dia aleatoriamente estabelecidos.
A máquina foi introduzida à comunidade local em três acções performativas de demonstração: a primeira, uma inauguração e demonstração conduzida pela equipa da U N I D A D E, a segunda, em que a equipa de produção irá envolver activamente os cidadãos e todo o processo de produção, a terceira irá corresponder è cerimónia de entrega da máquina à cidade.
Pedro Ferreira + Ricardo Jacinto
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UNIDADE foi um dos cinco projectos vencedores do concurso “Performance Architecture” para Guimarães 2012 Capital Europeia da Cultura