“This exhibition presents a perspective on the furniture used in public buildings in Portugal during the forty years under the Estado Novo. It is the result of a research project held in the various archives of Public Works in search around the country of buildings and objects considered significant. (…) In this exhibition are gathered about a hundred pieces of furniture. Almost without exception, it is the first time they all enter a Museum. Some of these pieces were still in use. The majority, however, was casted away. Many are already unique pieces of what once were numerous sets, now redeemed from the warehouses in which they were placed. They are displayed in the exact condition in which we found them, without any renewal process. The marks of use, the scars, the improvised remedies make visible materials and construction processes otherwise not obvious. Just as stories of intense life, interaction with users, past or recent. The three first nuclei of the exhibition show different aesthetic and ideological orientations materialized into furniture projects for specific public buildings:
1. internationalist attraction 2. conservative and authoritarian State 3. with the modern movement
The fourth nucleus – standard furniture – gathers pieces made to meet certain functions, without a single building as destination.”
in MUDE website
“Esta exposição apresenta uma perspetiva sobre o mobiliário utilizado em edifícios públicos em Portugal, durante quarenta anos de vigência do Estado Novo. Ela nasce de um projeto de investigação que se debruçou sobre vários arquivos das Obras Públicas e percorreu o país, em busca dos edifícios e dos objetos considerados mais significativos.(…) Reunimos nesta exposição cerca de uma centena de peças de mobiliário. Quase sem excepções, esta é a primeira vez que entram num Museu. Uma parte destes exemplares encontrava-se ainda em uso. A maioria, porém, fora descartada. Muitos deles são já peças únicas de populações outrora numerosas, agora resgatadas aos armazéns onde estavam depositadas. São apresentadas no estado de conservação em que as encontrámos, sem qualquer operação de restauro. As marcas de uso, as cicatrizes, os remédios improvisados, revelam-nos materiais e processos de construção que de outro modo não seriam visíveis. E histórias de vida intensa, de interação com utilizadores, remotos ou recentes. Os três primeiros núcleos da exposição mostram diferentes orientações estéticas e ideológicas que se materializaram em projetos de mobiliário destinados a edifícios concretos:
1. a atracção internacionalista 2. um estado conservador e totalitário 3. com o movimento moderno
O quarto núcleo – móveis-tipo – reúne peças concebidas para cumprir determinados tipos de funções, sem que tivessem um edifício único como destino.“
in site do MUDE
Curatorship
João Paulo Martins
Exhibition design + Graphic design
Pedro Ferreira e Rita João (Pedrita) + Nuno Caniça
Curadoria
João Paulo Martins
Design de exposição + Design gráfico
Pedro Ferreira e Rita João (Pedrita) + Nuno Caniça